Bankkártyás visszaélés

Eredetileg teljesen másról akartam írni, de történt egy dolog, ami mindenképpen megér pár szót. 

Nem szeretnék személyes dolgokat megosztani, ez is inkább csak egy kis tanulság, hogy nem árt figyelni. 

Amikor reggel felkeltem, azt hittem ez is csak egy szokványos pénteki munkanap lesz. 

Narrátor: De nem az lett.

 

Az eset nem egyedi, sok emberrel megtörtént már sajnos. Most velem is. Arra eszméltem valamikor a délelőtt folyamán, hogy jött két SMS értesítés, hogy valaki éppen fizetett a bankkártyámmal. Ami nyilván lehetetlen, mert én éppen dolgoztam, más meg nem használhatja a kártyát, tehát nyilván gebasz van.  Legalább nagyvonalú volt, mert az Apple Storeban vásárolt 2X 5790 Forintért. Mert hát hacker barátunk nem adja alább. Ő nyilván adott pillanatban örült a vásárlásának,  engem meg kisebb pánik fogott el. 

Telefon a banknak, nagy nehezen sikerült egy ügyintézőt elérni. Ez részben az én idegességem és bénaságom miatt is volt. Hirtelen azt se tudtam, hogy milyen gombot kell nyomni. Közben csak reménykedtem, hogy nem vásárol(nak) többet eközben. Mert hát  "csak"  11ezret költött, és hát ez azért az Apple... Itt lehet költeni.  A banknál csomó keresztkérdés, ki vagyok, mi vagyok, azonosítottak, elmondtam mi a probléma. Sikerült letiltani a kártyát.  Így jártál hacker haver. Ezzel a kártyával te nem vásárolsz többet. Én se - nyilván.   

De miért is írom ezt le. Millió egy ilyen sztori van. Ezt a bankosok is mondták. De az Apple is, mert gondoltam, hogy őket is értesíteni kéne, tudjanak róla, hogy történt visszaélés. Főleg úgy, hogy nincs is előfizetésem náluk. 

A probléma az, hogy már volt egy ilyen eset. Csak nem vettem komolyan, mert 217 forintról volt szó. Én azt hittem, hogy csak véletlenül benéztem valamit. Akkor fizettem elő egy netes játékra (teljesen máshol) azt hittem ez valahogy összeköthető, csak nem vettem észre. Meg 217 forintért nem fogok hisztizni. Én voltam buta... -  elengedtem. Utána jó két hónapig nem is történt semmi. Nem vettek le pénzt, megnyugodtam.  

Narrátor: Nem kellett volna 

Mert ma megtörtént. Megint. Csak most bátrabb volt. Nem volt elég a 200 forint. Most emelt a téten, ezt pedig már megéreztem. Tényleg mintha gyomorszájon vágtak volna. Senki nem szereti ha lopnak tőle. 

De honnan tudhatták a kártya adatokat? Nyilván valahogy kikerült, feltételezem többekével, és most valakik jót kaszáltak belőle. Remélem, hogy vírusos lesz a gépe, vagy beleejti a telefonját a WC-be és lehúzza, mert akkor már fosson is. :D 

Sajnos sokat vásárolok neten. Jóformán majdnem mindent, aliexpress, netpincér, ilyen-olyan webáruház. Nem tudni ki a ludas, leginkább én.  Tanulópénznek jó volt, hogy legalább ezen változtassak, és inkább legyen virtuális kártyám, amit ezeken a kínai oldalakon használok, de akár még a hazaiakon is. Így annyi pénz lesz rajta amannyit éppen ráteszek, nem tud lelopni. Ráfázott. Amúgy ha Aliexpess... egyszer azért kellett ott is fiókot váltanom, mert feltörték a régit. Azt az Alinál jeleztem. Akkor azt is bukta, nem is vásárolt, talán ott is próbaképpen csak valami jelentéktelen összegben, és kizárt a saját fiókomból. Gondolom költekezett volna még, az ott nem jött össze. Nagyobb összeg sosem került levonásra. Itt most sajnos igen. 

Tanulság annyi számomra, hogy ha tényleg sokat használod a net vásárlásra, akkor igényelj erre kártyát. Tudod, mindenki azt hiszi, vele ez nem fog megtörténni. Én is azt hittem. Aztán mégis. 

A másik meg hogy ha bármiféle kisebb , általad ismeretlen pénzmozgás történt, akkor azt sose hagyd annyiban. Ha kapsz SMS értesítést ott úgy is benne lesz, hogy hol vásárolt. Jelezd feléjük. Az Apple nagyon kedves volt, az ő rendszerűkben is tiltotta a kártyát , ha a bankban nem tiltottam volna, náluk ezzel már akkor se tudna fizetni. 

És hát természetesen ha valami gyanús adategyeztetéses e-mailt kapsz, ne válaszolj. Onnan szoktak nagyon adatot megszerezni. Én ezeket már messziről kiszűröm. Látszik. Borzalmas általában a helyesírása, kamu webhelyre irányít, vagy olyan szolgáltató küldi, akivel aztán tényleg semmi kapcsolatod.   Na az csak az adataidra hajt. Töröld a fenébe. 

Szerintem ne hagyd, hogy az adott lap megjegyezze a kártyád adatait. Lehet fárasztóbb, de inkább gépeld be minden alkalommal. 

Az meg hogy hogyan sikerült kijátszania ez azonosítást, az passz, mert ugye kéne a jóváhagyásom. De megoldotta. Nem tudom, hogy mit vett, de ne működjön...